چگونه تصمیم بگیریم کدام پروژههای نوآوری را اجرا کنیم

در فرایند انتخاب پروژههای نوآوری، برخی کمیتهها در شرکتها بر دستیابی به اجماع تأکید دارند و معمولاً تنها به ایدههایی بودجه اختصاص میدهند که موفقیتشان کاملاً واضح باشد؛ این رویکرد اغلب به نوآوری تدریجی (بهبود اندک اما مهم و پیوسته در محصولات یا فرایندها) منجر میشود.
در مقابل، سرمایهگذاران جسور که به دنبال تحولات بزرگ هستند، معمولاً پروژههایی را انتخاب میکنند که دیدگاههای متفاوتی دربارۀ آنها وجود دارد.
مطالعاتِ جدید، این چالشها را مورد بررسی قرار داده و اثربخشی روشهای مختلف تصمیمگیری، از جمله رأیگیری، امتیازدهی و رتبهبندی را ارزیابی کرده است. در این پژوهشها، روش سادهای از رتبهبندی بهعنوان یکی از رویکردهای مؤثر در بسیاری از شرایط پیشنهاد شده است. با این حال، رهبران باید پیش از انتخاب یک روش، جنبههای مختلف و سؤالات کلیدی مرتبط با فرایند تصمیمگیری را مورد توجه قرار دهند.
بسیاری از شرکتها، حتی آنهایی که از نیروی انسانی متخصص و ابزارهای تحلیلی پیشرفته برخوردارند، موفقیت در تنها یک دهم از نوآوریهایی که دنبال میکنند را خوششانسی میدانند. تغییر قوانین تصمیمگیری در کمیتۀ شرکت میتواند به سرعت تأثیر اقتصادی قابل توجهی داشته باشد؛ حتی اگر فقط یک پروژه بیشتر از حالت معمول به درستی تأیید یا رد شود.
بررسیهای نویسندگان مقاله نشان میدهد که در بسیاری از موارد، روش رتبهبندی گزینهای کارآمد است. از آنجا که اکثر افراد با فرایند رتبهبندی آشنایی دارند، بهکارگیری این روش برای انتخاب پروژهها با مقاومت چندانی مواجه نخواهد شد.
البته، رتبهبندی تنها راهکار برای افزایش نرخ موفقیت نوآوریها نیست، اما در مقایسه با تغییر مشوقهای مالی کارکنان یا بازطراحی فرایند تخصیص منابع داخلی، راهحلی سریع، ساده و اثربخش به شمار میرود.
Credit: Summary of "How to Decide Which Innovation Projects to Greenlight" by Ronald Klingebiel and Lucas Böttcher, published in Harvard Business Review.
Read the full article here: https://hbr.org/2024/12/how-to-decide-which-innovation-projects-to-greenlight